معرفی انواع دستگاه برش لیزری

معرفی انواع دستگاه برش لیزری

دستگاه های برش لیزری جزو ابزارآلات صنعتی بسیار مهمی هستند که تولید کالاهای بسیار زیادی به آنها بستگی دارد؛ این دستگاه ها بر اساس ویژگی های مختلفی نظیر، نحوه برش، قدرت، دقت، نوع کاربری، برند تولید کننده، ابعاد، میزان مصرف انرژی، هزینه های نگهداری و… بررسی می شود تا بدین ترتیب عموم مشتریان بتوانند با استانداردهای یک دستگاه برش لیزری درجه یک و کاربردی آشنا شوند و آنها را در حین خرید مدنظر قرار دهند.

معرفی دستگاه برش لیزری

اغلب دستگاه های تولید شده برش لیزری، از نوع ماشینی هستند و سازوکارهای ساده ای برای انجام کار دارند، البته برخی از دستگاه های خاص نیز با طراحی های منحصر به فرد و برای کاربری های خاصی به بازار عرضه می شوند. از این دستگاه در فعالیت های مختلف صنعتی استفاده های بسیار زیادی می شود و عملا می توان گفت، در تمامی فعالیت های صنعتی حضوری موثر و بسیار ارزشمند دارند. علت کاربرد متفاوت و متعدد این دستگاه ها، دقت و ظرافت بسیار بالا در امر برشکاری است. از آنجایی که امور فنی و مهندسی، حساسیت بالایی در ابعاد و شکل دارند، انجام برش دقیق و بدون عیب و نقص عاملی است که تا حد بسیار زیادی تاثیر مثبتی را بر روی کیفیت نهایی کالا اعمال می کند.

نکته مهم دیگر این است که از دستگاه های برش لیزری علاوه بر برش زدن قطعات و محصولاتی با جنس های مختلف، در سوراخکاری و همینطور حکاکی نیز استفاده می شود، به همین خاطر است که تولید کنندگان نیز به فکر افزایش تنوع و کارایی محصولات خود افتاده اند. در پی این موضوع همواره شاهد عرضه محصولاتی جدید با قابلیت هایی ویژه هستیم.

دستگاه برش لیزری چگونه کار می کند؟

عملکرد دستگاه برش لیزر به این صورت است که ابتدا اشعه لیزری از هد دستگاه بر روی جسمی که قصد برش و یا حکاکی آن را داریم تابیده می‌ شود، سپس این پرتوی لیزری با توجه به میزان قدرتی که برای آن تعریف شده است قسمت مورد نظر را برش می دهد و یا موجب تصعید آن می‌ شود. در پایان قسمت های برش خورده با گاز فشار بالا از روی جسم برداشته می شوند تا سطح صاف و صیقلی قطعه اصلی باقی بماند. با در نظر گرفتن این موضوع می توان دریافت که بخش های مهمی از کار بدون دخالت تکنسین و یا تنظیم وی صورت می پذیرد، به همین ترتیب سرعت و کیفیت کار با افزایش بسیار زیادی همراه می گردد.

آشنایی با انواع دستگاه برش لیزری

دستگاه هایی که براش انجام فرایند برشکاری از لیزر استفاده می کنند قادر هستند انواع مختلفی از لیزرها با طیف رنگی، درجه حرارت و انرژی زایی را ایجاد نمایند. این لیزرها با اسامی زیادی معرفی می شوند که برخی از شناخته شده ترین و کاربردی ترین نمونه های آنها عبارت هستند از:

  • لیزر گازی
  • لیزر شیمیایی
  • لیزر رادیو اکتی
  • لیزر جامد

انواع دستگاه برش لیزری در نوع خاص CO2 و فایبر ساخته می‌ شوند که هر یک دارای مزایایی نسبت به دیگری هستند. در لیزر فایبر برخلاف CO2 هیچ کدام از قطعات و یا آینه های به کار رفته در آن حرکتی ندارند و در حالتی ثابت قرار گرفته اند، به همین دیل هزینه های انجام برش و همینطور نگهداری دستگاه بسیار کمتر است. دستگاه فایبر سه کیلو واتی یک سوم میزان مصرف دستگاه لیزر CO2 چهار کیلو واتی نیرو مصرف می کند پس گزینه ای مقرون به صرفه تر به شمار می رود، هرچند ویژگی ها و معیارهای بسیار دیگری نیز وجود دارند که بسته به نوع نیاز و بودجه موجود می توانند مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

از نمونه های لیزر گازی و لیزر جامد استفاده بیشتری در فعالیت های صنعتی می شود. این دو نوع لیزر گفته شده خود از بخش های مختلفی تشکیل شده اند، به عنوان مثال می توان گفت که در بین لیزرهای صنعتی، گازی Co2 بیشترین میزان استفاده را دارد، چرا که از آن برای برش و ایجاد حکاکی بر روی انواع مختلف وسایل اعم از فلزات و غیر فلزات استفاده می شود و وجود آنها در کارخانجات و کارگاه های کوچک و بزرگ صنعتی می تواند بسیاری از نیازهای شغلی را فراهم نماید. البته این نکته نیز گفتنی است که سیستم ها و قابلیت های به کار برده شده در تولید دستگاه های برش لیزری به مقدار بسیار زیادی بر روی قیمت گذاری آنها تاثیرگذار هستند، به همین خاطر به کسب و کارهای کوچک و افرادی که نیازهای متنوعی به این محصول ندارند توصیه می شود نمونه های مقرون به صرفه و باکیفیتی را تهیه نمایند که هزینه های نگهداری کمی نیز دارند.

با توجه به تخصصی بودن موارد خرید دستگاه های صنعتی، شرکت کیان صنعت خدمات مشاوره ای پیش از خرید را در اختیار مشتریان قرار داده است تا از این طریق بتواند به شکل بهتری نیازهای کسب و کارها را رفع نماید.

پیشنهاد می شود بخوانید…

آشنایی با انواع تیغ اره دیسکی

مقایسه PLC با دستگاه های رله کنتاکتی

آموزش نحوه چیدمان قطعه کار در دستگاه اره نواری

دستگاه مته تیزکنی چگونه کار می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.