آشنایی با اره نواری ستونی

آشنایی با اره نواری ستونی

دستگاه اره نواری ستونی یکی از انواع پرکاربرد اره نواری است که به دلیل دقت عمل بالا و برش سریع و بدون نقص در بریدن انواع فلزات پرکاربرد مثل آهن، فولاد، استیل، برنج و برخی از نافلزات مانند پلاستیک، کامپوزیت و گرافیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ دارای کاربری ویژه برای انواع برش‌ها به صورت متوالی و سری بری می‌باشد . به همین دلیل یکی از پرطرفدار ترین ابزار آلات برش در صنایع مختلف شناخته می‌شود. در ادامه با ویژگی‌ و کاربردهای این محصول بیشتر آشنا می‌شویم.

اره نواری ستونی

اره نواری ستونی یا دو ستونه دستگاهی است که در دو مدل اتومات و نیمه اتومات در بازار یافت می‌شود. این دستگاه برای برش پروفیل‌های سنگین ساختمانی و انواع مختلف فلزات سنگین عملکرد مناسبی دارد. اره نواری ستونی تیغه‌هایی با ضخامت و عرض بسیار بالایی دارد که می‌توانند انواع فولاد و آهن را به صورت منظم و غیر منظم برش دهند. از مزایای اره نواری ستونی این است که نگهداری از آن بسیار ساده است و موارد ایمنی در دستگاه تا حد زیادی رعایت شده است. در مقایسه با سایر دستگاه‌های برش، این وسیله سرعت، دقت عمل، کیفیت، قدرت و صرفه اقتصادی بیشتری دارد و به همین دلیل در دسته بهترین ابزار آلات برش قرار می‌گیرد.

آشنایی با اره نواری ستونی

نحوه عملکرد اره نواری ستونی چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم انواع مختلف اره نواری ستونی شامل مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می‌باشند. عملکرد این دستگاه بسیار پیچیده و تخصصی است اما در بیان ساده برش‌های ایجاد شده در اره نواری ستونی با کمک بالا و پایین رفتن کمان بر روی دو بازوی عمودی و به کمک سیستم هیدرولیکی این دستگاه انجام می‌شود.

البته لازم به ذکر است که با وجود اینکه این دستگاه در برش انواع مقاطع خالی و تو پر مثل انواع قوطی، میلگرد، لوله‌، تیر آهن و پروفیل کاربرد دارد اما با این وجود فقط قادر به اجرای برش‌های ۹۰ درجه می‌باشد و نمی‌توان با آن برش‌های زاویه دار اعمال کرد. این ماشین به ویژه برای تولیدات انبود و سری بری طرفداران زیادی دارد.

معرفی اجزای اره نواری ستونی

از اجزای مهم این دستگاه موتور و گیربکس قدرتمند آن است که در کنار طراحی دقیق و مدرن امکان برش‌های تمیز و بدون نقصی را ایجاد نموده است.

با توجه به متریال مورد نظر و شرایط کار می‌توان فشار مورد نیاز برای برش را توسط شیر مخصوصی که روی صفحه کنترل وجود دارد تعیین کرد. همچنین تعداد قطعات برش خورده نیز روی صفحه کنترل پنل نمایش داده می‌شوند که این ویژگی برای تولیدات انبود در صنایع مختلف بسیار حائز اهمیت است.

در گیره جلویی دستگاه غلتک‌هایی وجود دارند که وظیفه حرکت مواد اولیه به سمت جلو را بر عهده دارند. در طرف دیگر دهانه نیز غلتک‌های هرز گرد قطعات برش خورده را به سمت جلو هدایت می‌کنند.

برای استفاده از این دستگاه، ابتدا طول برش قطعه برای دستگاه تعیین می‌شود و بعد از تنظیم تعداد برش‌های مورد نیاز، تکنسین دستگاه دکمه استارت را می‌زند.

پس از پایان برش نیز جک‌های هیدرولیکی، کمانی که بین ستون‌ها نگهداره دستگاه قرار دارد را به سمت بالا هدایت می‌کند و قطعه کار توسط غلتک به جلو هدایت می‌شود. زمانی که قطعه کار به میکرو سوئیچ قرار برخورد کرد و از حرکت ایستاد برش قطعه بعدی آغاز می‌شود.

سیستم هیدرومکانیکی در اره ستونی به سنسور محافظتی مجهز می‌باشد و به همین دلیل در صورت پاره شدن و یا شکستن تیغه دستگاه به طور کامل خاموش می‌شود.  همچنین میکرو سوئیچ دستگاه نیز پس از  پایان برش قطعات دستگاه را به طور خودکار خاموش می‌کند. یکی از اجزای دیگر اره نواری ستونی برس براده کشی است که دندانه‌های تیغه‌ی دستگاه را پس از پایان هر برش از براده‌های مواد بریده شده پاک می‌کند. همچنین این دستگاه مجهز به یک تانک خنک کننده می‌باشد.

اره نواری چیست؟

مزایای استفاده از اره نواری ستونی چیست؟

  • برش‌های سریع و دقیقی ایجاد می‌کند.
  • تولید ضایعات در این دستگاه بسیار کم است.
  • می‎‌توان انواع متریال‌های فلزی و غیر فلزی را به کمک آن برش داد.
  • استفاده از آن آسان است و از ایمنی بالایی برخوردار است.
  • اجرای انواع مختلف برش با آن امکان پذیر است.
  • طول عمر بسیار بالایی دارد.
  • استفاده از آن خطرات کمتری برای اپراتور دارد.
  • به دلیل قابلیت‌ اجرایی بالا دستگاهی چند منظوره به شمار می‌رود و به همین دلیل استفاده از آن مقرون به صرفه است.
  • در سری بری و تولیدات انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع اره

چگونه بهترین اره نواری را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه اره نواری در بازار موجود است که شناسایی و انتخاب یک دستگاه مناسب را برای ما سخت می‌کند. بسیاری از کاربران برای انتخاب میان مدل‌های مختلف اره تردید دارند و نمی‌توانند محصولی مطابق با نیاز و خواسته‌های خود پیدا کنند. برای یک خرید امن و مطمئن بهترین کار این است که از افراد با تجربه و خبره در این زمینه کمک بگیرید. کیان صنعت یکی از برترین تولیدکنندگان اره نواری در کشور است که محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی و نیاز صنایع و کارخانجات داخلی تولید می‌کند. برای دریافت مشاوره و انتخاب یک اره نواری مناسب می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید:

انتخاب بهترین تیغ اره نواری برای برش چوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.