تعمیرات دستگاه اره نواری

تعمیرات دستگاه اره نواری

اره نواری این روزها به جایگزین مناسبی برای اره لنگ و سایر دستگاه‌های برش قدیمی در صنایع مختلف تبدیل شدخ است. دقت برش در اره نواری نسبت به سایر انواع اره بسیار بالاتر است و سرعت عمل بالای کار با این دستگاه باعث شده است تا به انتخاب اصلی بسیاری از صنعت گران تبدیل شود. اما آیا می‌دانید که تعمیرات دستگاه اره نواری به چه نیروی متخصصی احتیاج دارد؟ آیا از روش‌های مراقبی برای افزایش طول عمر این دستگاه اطلاع دارید. در این مقاله قصد داریم تا درباره روش‌های تعمیر و نگهداری این وسیله بیشتر صحبت کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درباره اره نواری چه می‌دانید؟

دستگاه اره نواری در حالت کلی به چهار مدل اره نواری عمودی، اره نواری افقی، اره رومیزی و اره نواری قابل حمل تقسیم می‌شود. هر یک از این دستگاه‌ها با توجه به نوع تیغه و قدرت موتور خود می‌توانند بریدن متریال‌های مختلفی مثل فلز، چوب، پلاستیک و پروفیل را به عهده بگیرند. به طور کلی تمام قطعات به کار رفته در ساخت این دستگاه ها یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها در نوع عملکرد هر کدام است.

برای مثال در اره نواری عمودی تیغه بر روی متریال حرکت نمی‌کند و اپراتور باید مستقیما چوب یا فلز در حال برش را به سمت تیغه هل دهد. از طرفی در اره نواری قابل حمل برای انجام برش اپراتور باید قطعه مورد نظر را ثابت نگه دارد و تیغه اره نواری را روی آن حرکت دهد.

اره نواری هم مانند بسیاری از ابزارآلات صنعتی طول عمر بسیار بالا و موتور قدرتمندی دارد. این ابزار نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای دارد و مانند همه لوازم برقی امکان خرابی و اختلال در عملکرد آن وجود دارد که این مشکلات به دلیل حساسیت این دستگاه باید حتما توسط افراد متخصص بر طرف شوند. اپراتور دستگاه تنها در صورتی می‌تواند نسبت به تعمیر مشکلات به وجود آمده اقدام کند که به طور تخصصی با اجزای داخلی اره نواری آشنا باشد. در غیر این صورت بهتر است از متخصصان فعال و با تجربه در این امر کمک گرفته شود.

اره نواری

اهمیت نگهداری از دستگاه اره نواری

نگهداری از اره نواری و استفاده صحیح از ان از موارد ضروری و مهم در افزایش طول عمر و عملکرد این دستگاه است. تیغه اره نواری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده آن است که با مراقبت و نگهداری درست از آن می‌توان بسیاری از هزینه‌ های اضافی را کاهش داد. تمیز کردن تیغه اره نواری امری ضروری است که به ما کمک می‌کند تا در خرید و جایگزینی متعدد تیغه‌های جدید صرفه جویی کنیم. همچنین به دلیل اینکه این تیغه با گذشت زمان در معرض آلودگی و اصطکاک قرار می‌گیرد، تمیز کردن آن کیفیت و دقت برش‌های جدید را افزایش می‌دهد و در نتیجه در سرعت عمل کار اثر می‌گذارد. هر چند که تهیه یک تیغه جدید نسبت به تعویض بخش‌هایدیگر دستگاه هزینه معقولی دارد اما با این وجود اگر از تیغه دستگاه خود به خوبی نگهداری کنید از فشار اضافی و آسیب‌های جدی به موتور هم جلوگیری می‌شود.

روش نگهداری از تیغه اره نواری

۱-تیغه ها را به طور کامل تمیز کنید

از مهم‌ترین نکات نگهداری از تیغه اره نواری روش تمیز کردن آن است. براده و اضافی موادی که آن را برش می‌زنیم به مرور زمان در لا به لای دندانه‌های تیغ اره جمع می‌شوند و همین مسئله باعث کند شدن فرایند برش می‌شود. زمانی که تیغه کند می‌شود برش‌های دستگاه بی کیفیت و به اصطلاح کثیف می‌شوند به همین دلیل بهتر است پس از هر بار استفاده از این دستگاه، تیغه ها را به کمک برش مخصوص تمیز کنید.

۲-تیغه ها را روغن کاری کنید

انواع مختلف روغن برای استفاده در تیغه‌های اره نواری وجود دارند. اپراتورها می‌توانند با توجه به نوع تیغه روغن مناسب برای روغن کاری را انتخاب کنند و قبل و بعد از عملیات برش سطح تیغه را به طور کامل روغن بمالند. این روش به افزایش کارایی دستگاه و سرعت عمل آن کمک زیادی می‌کند.

۳- در هنگام استفاده، تیغه ها را بیش از حد داغ نکنید

استفاده مداوم و طولانی مدت از تیغه‌های اره نواری باعث بالا رفتن دما و به اصطلاح داغ شدن آن‌ها می‌شود. زمانی که تیغه ها داغ می‌کنند شکننده و حساس می‌شوند. به همین علت بد نیست که بعد از چند دقیقه کار مداوم دستگاه را خاموش کنید و اندکی به آن استراحت دهید.

آشنایی با اره نواری ستونی

۴-از محافظ تیغه استفاده کنید

بهتر است برای افزایش طول عمر و عملکرد تیغه اره نواری از محافظ تیغه استفاده کنید. اما اگر اره شما محافظ تیغه ندارد بهتر است از برخورد آن با زمین و سطوح بتنی و فلزی سخت جلوگیری کنید. این کار هم به دستگاه و هم به تیغه آن آسیب وارد می‌کند. لازم به ذکر است که تیغه ها بسیار حساس هستند و در زمان جابه‌جایی امکان آسیب رسیدن به آن ها وجود دارد، بنابراین در زمان حمل و جابه‌جایی تیغه ها بهتر است آن ها در محفظه های مخصوص قرار دهید.

تعمیرات دستگاه اره نواری

در این مقاله با معرفی چند راهکار ساده به شما توضیح دادیم که چگونه می‌توانید بازدهی و عمر اره نواری خود را افزایش دهید. اره نواری یکی از دستگاه‌های پر مصرف در برش است که معمولا ساعات زیادی از روز برای انجام برش و فعالیت‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که برخی از قطعات آن به مرور زمان خراب شوند. تعمیرات دستگاه اره نواری کاری تخصصی و پیچیده است که باید به افراد متخصص سپرده شود. کیان صنعت یکی از برترین تولیدکنندگان اره نواری در کشور است که محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی و نیاز صنایع و کارخانجات داخلی تولید می‌کند. برای دریافت مشاوره درباره خرید و تعمیر انواع مختلف اره نواری می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.