یک دستگاه مته تیز کنی چگونه کار می کند؟

دستگاه مته تیز کنی

مته ها محصولاتی بسیار پرکاربرد در صنعت هستند و استفاده از آنها در اغلب ماشین آلات رواج دارد؛ کاربردهای متنوع و مداوم از مته ها به مرور موجب کندی آنها شده و کارایی را کاهش می دهد، پس لازم است مصرف کنندگان نسبت به تیز کردن آنها اقدام نمایند، اما تیز کردن مته به آشنایی با اصول و همینطور در اختیار داشتن تجهیزات خاصی نیازمند است. مته ها در اثر استفاده، به تدریج کند شده و خاصیت براده برداری خود را از دست می دهند، لذا مجدد باید آن ها را تیز کرد.

اهمیت تیز کردن مته در صنایع مختلف

ادامه استفاده از مته کند شده ممکن است به شکستن یا نرم شدن نوک مته منتهی شود؛ همچنین تیز کردن مته به روش نادرست نیز همین نتایج را به دنبال خواهد داشت. اگر مته ای به شدت سوخته و یا سیاه شده باشد لازم است تمام نواحی سوخته شده سنگ زنی و یا برداشته شوند. نکته قابل توجه در مورد خنک کردن مته هنگام تیز کردن این است که نباید مته ها را در حین انجام فرایند تیزکاری بلافاصله در آب خنک قرار داد زیرا هنگامی که مته دارای دمای بالایی است قرار گرفتن آن در آب سرد موجب ترک آن می شود و کیفیت کار را به میزان زیادی کاهش می دهد. با در نظر گرفتن این موارد توصیه می شود ابتدا مته را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید اندکی کاهش پیدا کند، پس از آن نسبت به ادامه مراحل تیز کردن اقدام نمایید.

دستگاه مته تیز کنی

دستگاه مته تیز کنی صنعتی چیست؟

در بازارهای داخلی نمونه های ایرانی و خارجی بسیار زیادی از این محصولات به فروش می رسند که هرکدام دارای ویژگی و کاربردهای منحصر به فرد خود هستند، بر همین اساس شناخت این ویژگی ها می تواند به مقدار زیادی روی خرید مشتریان تاثیرگذار باشد و کارایی و صرفه اقتصادی بیشتری را برایشان به دنبال آورد. برای تیز کردن مته از سنگ و پودرهای سنباده استفاده می شود، البته برخی از مدل ها نیز برای این کار از سنباده های نواری بهره می برند.

در نظر داشته باشید که وزن دستگاه مته تیز کنی بسیار کم است و در حدود بازه ۲ الی ۵ کیلویی قرار دارند، البته این مورد قابل تغییر است و خریدار می تواند نسبت به خرید کالاهای شخصی سازی شده با ویژگی های دلخواه اقدام نماید. وزن کم دستگاه ها باعث می شود مصرف کننده بتواند آنها را به شکل سیار نیز استفاده نمایند.

مورد مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ابعاد کوچک دستگاه ها است، بدین ترتیب یکی از گزینه های ایده آل برای کسب و کارها و کارگاه های کوچک به شمار می رود. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با کامل با انواع محصولات موجود دارید، توصیه می شود با کارشناسان و متخصصان کیان صنعت ارتباط برقرار نموده و از مشاوره های رایگان و تخصصی بهره مند شوید.

تیز کردن مته

نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه مته تیز کنی الی  کیلویی قرار دارد

زاویه آزاد پشت لبه برشی

برای جدا کردن موثر براده توسط لبه برشی، سطح پشت لبه برشی باید زاویه آزادی داشته باشد؛ در صورت عدم وجود این زاویه آزاد، براده برداری توسط لبه برشی امکان پذیر نمی باشد؛ از طرف دیگر اگر مقدار این زاویه نیز زیاد باشد لبه برشی ضعیف خواهد شد. زاویه آزاد کمتر باعث می شود قسمتی از پشت مته به سطح قطعه کار مالیده شود و پیشروی مته داخل سوراخ به کندی صورت پذیرد. این مهم در دستگاه های ابزار تیز کنی کایندل توسط اهرم تنظیم زاویه آزاد صورت می گیرد و مقدار آن به صورت مدرج بر روی دستگاه های BSG 20  و BSG 60  مشخص شده است، لذا اپراتور می تواند با در نظر گرفتن جنس قطعه کار مقدار این زاویه ها را بر اساس نیازهای موجود و اهداف مشخص شده تنظیم نماید.

دستگاه مته تیز کن

زاویه تمایل و طول لبه برشی

نوع متریال قطعه کار تعیین کننده زاویه تمایل مناسب نوک مته است. زاویه هر دو لبه برشی باید نسبت به خط محور مته مساوی باشد (برای اغلب موارد زاویه هر لبه برشی با محور طولی باید ۵۹ درجه باشد. اگر زاویه تمایل لبه های برشی با هم برابر نباشد تنها یک لبه برشی عملیات براده برداری را انجام می دهد و سوراخ حاصل را گشادتر می کند.) اگر زاویه تمایل لبه های برشی و موقعیت جان مته هردو با خطا تیز شده باشند ممکن است مته خیلی زود دچار شکستگی شود.

در نمونه های مختلفی از دستگاه های مته تیز کنی، اپراتور می تواند به راحتی زاویه دلخواه را بر روی سوپورت اصلی دستگاه تنظیم و پیچ آن را محکم نماید، سپس کافی است بعد از تیز کردن یک سمت مته فیکسچر که در داخل آن مته تیز شده است را در آورده سپس بدون دست زدن به تنظیمات اولیه دستگاه، سمت دیگر مته را تیز نماید؛ به این صورت زاویه تمایل یا براده در هر دو سمت مته به صورت کاملا یکسان تیز خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کیان صنعت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

دستگاه اره نواری دستی

تیغ اره نواری الماسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.