انواع تیپ دندانه تیغ اره

انواع تیپ دندانه تیغ اره

کارگاه‌ های نجاری و کارخانجات تولیدی چوب و کالاهای فلزی از ابزار آلات برش مختلفی استفاده می‌ کنند که هر یک از‌ آنها از لحاظ فنی و مهندسی باید متناسب و استاندارد را نوع کار و محصول نهایی باشند، به همین علت است که در نوع بدنه، دندانه و همچنین نوع برش متفاوت هستند. تیغ اره یا دستگاه های اره نواری نوعی از ابزارهای برش هستند و مدل های مختلف برش زنی را ممکن می سازند. هر تیغ اره برای برش متریال خاصی به کار برده می شود، به همین علت تولید کنندگان نمونه های گوناگونی از آنها را با اهداف مختلفی تولید می کنند و در اختیار صنایع قرار می دهند. تیغ اره چوب بر، تیغ اره ام دی اف بر، تیغ اره آلومینیوم بر و… تنها گوشه ای از نمونه های بی شماری هستند که در بازار وجود دارند.

تیپ دندانه تیغ اره دیسکی

آشنایی با انواع تیپ دندانه تیغ اره

می دانیم که تیغ اره ها از تنوع بسیاری برخوردار هستند و قابلیت برش متریال‌ های مختلفی همچون چوب، آلومینیوم، نئوشپان، ام دی اف و… را دارا می باشند؛ توجه داشته باشید که هر کدام از انواع تیغ اره دیسکی یا نوارب از تعداد و نوع دندانه متفاوتی بهره می برند که این نکته برای برش صحیح و باکیفیت هر متریالی مهم و قابل ملاحظه است. بر این اساس لازم است بدانید که چه نوع دندانه‌ ای برای تیغ اره به کار برده شده مناسب است. از انواع تیپ دندانه تیغ اره می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تیپ دندانه (Flat Top (FT
  • تیپ دندانه (Alternatetop Bevel (ATB
  • تیپ دندانه Combi or ATB R
  • تیپ دندانه (Triple Chip Grind (TCG
  • تیپ دندانه MTCG
  • تیپ دندانه Hollow Face
  • تیپ دندانه ConicalTooth
  • تیپ دندانه HI ATB Grind

معرفی تیپ دندانه (Flat Top (FT

تیپ دندانه FT مختصر شده عبارت Flat Top است و برای دندانه های استفاده می شود که برای برش انواع چوب نرم و سخت به کار می روند و دارای سطح صاف و بدون هیچ گونه کونیکی می‌ باشند. همانطور که از نام تیپ دندانه Flat Top یا همان FT پیداست (عبارت flat) سطح بالای دندانه صاف و مسطح است و از نفوذ پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد، بدین ترتیب مانع از خرد شدن و ترک چوب در هنگام برش با سرعت بالا می‌ شود. استفاده از این نوع دندانه غالبا برای تیغ اره الماسه های Ripcut رواج دارد.

تیپ دندانه FT

تیغ اره دیسکی RipCut چیست؟

تیغ اره دیسکی RipCut نوعی تیغ اره برای ایجاد برش های طولی است که برای برش در راستای رگه و بافت چوب به کار برده می‌ شود، یعنی تعداد دندانه‌ های آن نسبت به دیگر انواع تیغ اره کمتر است و تعدادی بین ۱۶ الی ۴۰ دارد. وجود فضای خالی زیاد در بین دندانه ها باعث کنار زدن خرده های چوب می شود و سرعت و کیفیت برش را افزایش می دهد.

تیپ دندانه (Alternatetop Bevel (ATB

تیپ دندانه Alternatetop Bevel یا همان ATB مناسب برش انواع چوب های نرم و سخت، تخته های سه لایه و تخته ها روکش دار استفاده است کیفیت برش ایده آلی را به مصرف کنندگان ارائه می کند. در نوع تیپ دندانه‌ ATB، دندانه اول یک کونیک به سمت راست و دندانه دوم دارای یک کونیک به سمت چپ است، این ریتم تا انتهای تیغ اره چوب وجود دارد.

تیپ دندانه (Alternatetop Bevel (ATB

از آنجایی که تیپ دندانه معرفی شده در دستگاه های اره نواری crosscut کاربرد دارد، لازم است صنعتگران اطلاعات مکفی نسبت به این نوع تیغ اره نیز داشته باشند، به همین منظور مطالعه مطلب ذیل ضروری است.

تیغ اره دیسکی Crosscut چیست؟

تیغ اره دیسکی Crosscut مخصوص برش عمود یا عرضی بر روی چوب هاست؛ تعداد دندانه های این دستگاه بین ۴۰ تا ۸۰ می‌ باشد. همچنین فضای بین دندانه‌ های آن کمتر از تیغ اره برش طولی است و اصلی ترین تفاوت آن با نمونه طولی محسوب می گردد.

تیپ دندانه Combi or ATB R

تیپ دندانه Combi or ATB R ترکیبی از دندانه‌ های نوع ATB و FT است که در مطالب فوق معرفی شده اند. این نمونه برای برش در جهت مخالف بافت چوب به کار بده می‌ شود. مصرف کننده یا همان اپراتور با استفاده از تیپ دندانه‌ ATB و یا FT قادر است در جهت بافت چوب برش بزند، اما ممکن است زمانی نیاز تولید در خلاف جهت این روند باشد، به همین خاطر است که تیپ دندانه های combi or at r تولید و عرضه می شوند. در طراحی تیغ اره دیسکی الماسه COMBI چهار دندانه کونیک چپ و راست و یک دندانه به صورت صاف و مسطح تعبیه شده است.

تیپ دندانه Combi or ATB R

تیپ دندانه (Triple Chip Grind (TCG

تیپ دندانه TCG مناسب برش انواع مواد کامپوزیتی است که برخی از معروفترین و پرمصرف‌ترین آنها عبارت هستند از:

  • تخته های چند لایه
  • ام دی آف
  • لمینت
  • فلزات غیرآهنی

در این نوع تیپ دندانه Triple Chip Grind، دندانه اول صاف و مسطح است و دندانه دوم از دو طرف کونیک خورده است. این روش از طراحی دندانه ها باعث می گردد تا در هنگام برش سطوح روکش دار لب پریدگی و پلیسه رخ ندهد و کمترین مقدار آسیب به قطعه یا متریال مدنظر وارد شود.

تیپ دندانه (Triple Chip Grind (TCG

تیپ دندانه MTCG

تیپ دندانه MTCG ایده آل ترین گزینه برای برش صفحات کورین است، زیرا دندانه‌ اول آن از دو طرف کونیک تند دارد و دندانه‌ دوم دارای یک کونیک بسیار کم است.

تیپ دندانه MTCG

در صورت نیاز به مشاوره، با کارشناسان کیان صنعت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.