آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای

آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای

امروزه تمامی صنایع و فعالیت های تولیدی نیاز به تجهیزات و ابزارآلات منحصر به فردی هستند تا بتوانند در مسیر رسیدن به اهداف کسب و کار پیش بروند؛ علاوه بر دستگاه و ابزارها، مهارت و تخصص یا به اصطلاح همان نیروی کار از دیگر نیازهای اصلی در این زمینه است. اره نواری از آن قبیل تجهیزات صنعتی است که کاربردهای بسیار متنوعی دارد، به همین خاطر لازم است متخصصین فنی این حوزه اطلاعات بالایی در رابطه با انواع، ویژگی ها و استفاده آنها داشته باشند. کار با اره نواری به قدری مهم است که می تواند در کیفیت نهایی محصول بسیار موثر باشد.

کار با دستگاه اره نواری امکان برش چوب های ظریف، برش طولی، قوس بری، برش چوب های ضخیم و بسیاری از کارهای دیگر را فراهم می سازد، در نتیجه از خرید دستگاه های اضافی نیز جلوگیری می کند. خرید و استفاده از این دستگاه در صنعت نجاری، مبل سازی، کابینت سازی و کارهای نظیر آن بیشتر است، زیرا ویژگی های ممتازی برای این کاربری ها دارد، البته نباید کاربرد ابزار مورد نظر را صرفا به همین موارد محدود دانست.

اره نواری

آشنایی با انواع دستگاه اره نواری

اره نواری افقی

از این اره برای برش های سنگین و بزرگ در کارخانه های چوب بری استفاده می شود. نام این نوع دستگاه برش، نشان دهنده ساختار و نحوه کارکرد آن است، به همین خاطر مشتریان پیش از خرید باید تناسب آن با نیازهای خود را بطور کامل بسنجند.

اره نواری عمودی یا ایستاده

کار با اره نواری عمودی در مصارف عمومی بیشتر است. در اینجا منظور از مصارف عمومی، کسب و کارهای کوچک و تولید قطعات و محصولات کوچک است. این اره از کاربرد بیشتری نسبت به نوع افقی برخوردار است و انعطاف پذیری بیشتری را در کاربری در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. دستگاه اره نواری عمودی یا ایستاده دارای دو نمونه ثابت و رومیزی است که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و هرکدام برای کاربردهای خاصی شرایط بهتری را به وجود می آورند.

اره نواری آهن بر

اره نواری دو ستونی

این نوع اره نواری از لحاظ کارکرد، به اره عمودی شباهت بیشتری دارد و امکان استفاده از آن در کارهای کوچک امکان پذیر است.

دسته بندی اره نواری بر اساس کاربرد

تا به اینجا برای دسته بندی اره های نواری از نوع، شکل ظاهری و ساختار آنها برای معیارهای سنجش استفاده کردیم، اما گفتنی است که محصولات مدنظر از لحاظ کاربرد نیز دارای تنوع فراوانی هستند. برخی از دستگاه های رایج اره نواری بر اساس کاربرد عبارت هستند از:

  • اره نواری های چوب بری
  • اره های برش مواد غذایی
  • دستگاه های برش الیاف و چوب
  • اره نواری برش فلزات نظیر آهن

اره های نواری ممکن است دستی، اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک باشند، به همین واسطه طرز استفاده مجزایی نیز نسبت به یکدیگر دارند؛ کاملا طبیعی است که دستگاه های دستی نیاز به تنظیم و کنترل توسط ناظر یا اپراتور دارند، در طرف مقابل دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کاربری های ساده تری دارند و بکارگیری آنها در صنعت به مراتب کم هزینه تر و آسانتر است.

ایجاد برش منحنی با اره نواری

در بسیاری از مواقع قطعات و یا محصولات مورد نظر دارای انحنا و یا بخش هایی هستند که با برش زاویه دار قابل تولید می باشند، به همین خاطر لازم است دستگاه های مصرفی قابلیت ایجاد این نوع برش ها را داشته باشند؛ انواع مختلف دستگاه های اره نواری قابلیت برش منحنی را دارند، اما بدون شک بهترین و سریعترین نمونه برای انجام این کار، نمونه های زمینی یا رومیزی هستند. اره نواری رومیزی دارای کمترین میزان نوسان و جابجایی است و توسط پایه های آهنی و نگهدارنده های پلاستیکی حمایت می شود، به همین خاطر دقت در کار بالا می رود. در دیگر نمونه ها به دلیل جابجایی های احتمالی، ممکن است در هنگام برش خطاهای جزئی به وجود آیند، این در حالی است که دستگاه های رومیزی این مقدار از خطاها را به حداقل می رسانند.

اره نواری چوب بری

هنگام ایجاد برش منحنی، انتخاب نوع تیغ اره مصرفی نکته بسیار مهمی است، در صورتی که از تیغ اره های پهن استفاده شود، امکان ایجاد برش های دقیق و ظریف وجود ندارد و از کیفیت کار کاسته می شود، به همین خاطر توصیه بر این است که برش های منحنی را با تیغ اره های ریز انجام دهید و یا آنها را بر اساس جنس قطعه خود و همینطور اهدافی که دارید انتخاب کنید.

برش مستقیم

اغلب الوارهای چوبی به این روش برش زده می شوند تا برای دیگر مراحل تولید آماده باشند؛ چوب ها می بایست به شکل مستقیم و با سرعت یکنواخت به دستگاه برسند و تحت برش قرار بگیرند، به همین خاطر لازم است از تسمه یا نوارهایی برای هدایت چوب استفاده شود. برخی از دستگاه های برش خود دارای این تسمه ها هستند و از پرداخت هزینه های اضافی توسط صنعتگران جلوگیری می کنند. گفتنی است که نیاز به اپراتور در تمامی مدل دستگاه ها وجود دارد، با این تفاوت که سرعت و کیفیت کاری در نمونه های اتوماتیک به مراتب بیشتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش کار با اره نواری یا اره فلکه ای، با کارشناسان کیان صنعت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید

دستگاه اره نواری آهن بر

آشنایی با انواع تیغ اره نواری دیسکی و کاربردهای آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.