تیغ اره نواری بی متال چیست؟

اره نواری

در تولید و استفاده از تیغ اره نواری، خصوصیات بسیاری مورد بررسی قرار می گیرند که دو نمونه از مهمترین آنها، سختی یا همان برندگی تیغه و دیگری انعطاف پذیری آن است؛ در صورتی که تیغ اره نواری منعطف نباشد، در پی تکانه های دستگاه و برخورد با سطح قطعه مورد شکستگی و آسیب های زیادی قرار می گیرد و خاصیت و کارایی خود را از دست می دهد. برای رفع این مسئله و کمک به پیگیری هرچه بهتر فعالیت های صنعتی، محصولاتی تحت عنوان تیغ اره نواری بی متال تولید و در اختیار خریداران قرار گرفته اند؟

خصوصیات تیغ اره نواری بی متال

منظور از بی متال این است که در تولید تیغ اره ها از دو نوع فلز متفاوت استفاده شده است که هر یک ویژگی های خاصی را در محصول نهایی به وجود می آورند؛ برای اینکه یک تیغ اره نواری دارای هر دو خصوصیت سختی و انعطاف پذیری باشد، لازم است با استفاده از مواد اولیه خاص و همینطور روش های متفاوتی تولید شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

برای تولید چنین محصولی می توان بدنه را از جنس فولاد منعطف یا فنری ساخت که جزوی از خانواده فولاد CK75 محسوب می شود و با عملیات حرارتی تا ۵۰HRc سختی پیدا می کند. دندانه های تیغه را نیز می توان از جنس دیگری تولید نمود که سختی بسیار بالایی دارند (مانند HSS) و در فرایند برش هیچ گونه محدودیتی را به وجود نمی آورند و دچار آسیب نمی شوند. در نهایت می توان این دو بخش تولید شده یعنی بدنه و دندانه های تیغه را به روش جوش الکترون به یکدیگر متصل نمود. در آخرین مرحله نیز می توان نسبت به آبکاری محصول اقدام نمود تا بدین ترتیب تیغ اره نواری باکیفیت بی متال با کارایی بسیار ممتاز حاصل شود.

از مهمترین ویژگی های تیغ اره نواری بی متال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تنوع در ابعاد تیغه ها
  • کارایی های صنعتی مختلف در برش انواع فلزات و آلیاژها
  • قابل استفاده در انواع دستگاه های برش صنعتی
  • قیمت مقرون به صرفه
  • فراوانی و تنوع بالا در بازارهای داخلی و خارجی

آشنایی با انواع تیغ اره نواری بی متال

تیغ اره های مورد نظر خود دارای دسته بندی های مختلفی هستند؛ معیار دسته بندی این محصولات، کاربرد و همینطور مواد سازنده آنها است، به همین خاطر لازم است خریدار در حین انتخاب محصول دقت بالایی به این موارد داشته باشد تا دچار اشتباه نشود.

دسته بندی تیغ اره بر اساس جنس فولاد استفاده شده

  1. تیغ اره نواری M42
  2. تیغ اره نواری M51

تیغ اره نواری M42

بدنه این نمونه از جنس فولاد فنر حرارت داده شده است و دندانه نیز از فولاد HSS M42 تولید شده است که دارای استاندارد دین (DIN) 1.3247 می باشد. سختی تیغ اره M42 مابین ۶۷ تا ۶۹ راکول­ است و گزینه بسیار مناسبی برای برش انواع فولادهای عادی و آلیاژی به شمار می رود. از آنجایی که از این نوع تیغ اره بیشتر برای برش فولادها استفاده می شود، در بین مصرف کنندگان و همینطور صنعتگران با نام تیغ اره نواری فولاد بر نیز شناخته می شود.

تیغ اره نواری M51

به مانند نمونه قبلی، بدنه این تیغ اره نیز از فولاد فنری حرارت داده شده ساخته شده است و دندانه هم از جنس فولاد HSS M42 با استاندارد دین (DIN)1.3207 است. سختی تیغه ها تا ۶۹ راکول­سی می باشد و از این نظر نیز شباهت بسیار زیادی با نمونه پیشین دارد. تفاوت این دو محصول در این است که برای جلوگیری از خوردگی و افزایش مقاومت به سایش در برش استیل­ ها و در مواجهه با فلز کروم، مقداری تنگستن و کبالت به این تیغ­ اره اضافه گردیده است؛ داشتن مقاومت بالا نسبت به سایش باعث شده است که این تیغ اره در هنگام برش انواع استیل­ ها و فولادهای آلیاژی دیرتر از سایر نمونه ها کند شود و طول عمر بسیار بیشتری داشته باشد. محصول معرفی شده در بازار با نام تیغ اره استیل بر نیز خرید و فروش می شود.

موارد مهم در خرید تیغ اره نواری

مواردی که در ادامه گفته می شوند تنها بخشی از معیارهایی هستند که می بایست برای خرید مدنظر قرار گرفته شوند، اما بطور قطع می توان گفت که این موارد، مهمترین و تعیین کننده ترین معیارها هستند.

زاویه دندانه

دندانه تیغه ها اصلی ترین بخشی هستند که عمل برشکاری را ممکن می سازند؛ این دندانه ها دارای زوایایی هستند که در هر نمونه متفاوت نسبت به دیگری است، پس باید حین خرید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که خریدار اطلاع کافی در ارتباط با زاویه مناسب تیغ اره برای کاربری مدنظر را نداشته باشد و نسبت به خریدی اشتباه اقدام نماید، برش های انجام شده با افت کیفی روبرو خواهند شد و به احتمال زیاد قطعات نیز با آسیب های زیادی روبرو می شوند.

عرض و ضخامت تیغ اره

عرض و ضخامت نیز به مانند زاویه تیغ اره، از دیگر معیارهای انتخاب هستند که نقش تعیین کننده ای را بر روی کیفیت نهایی کار ایفا می کنند؛ باید در نظر داشته باشید که ضخامت تیغ اره رابطه مستقیمی با استقامت، سختی و یا حتی شاهد طول عمر وسیله دارد.

تعداد گام های دندانه

تعداد دندانه های تیغ اره نواری همان گام های دندانه است و در میزان برندگی محصول نقش دارد، از طرفی ریز یا درشت بودن آنها نیز بسیار حائز اهمیت است. اغلب صنعتگران برای انجام برش های ظریف و همینطور برشکاری قطعات با مقاومت کم، از تیغ اره هایی با دندانه های ریز و متعدد استفاده می نمایند، در طرف مقابل دندانه های بزرگ و کم نیز کاربرد بیشتری در برشکاری قطعات بزرگ و ضخیم دارند.

از آنجایی که بسیاری از خریداران فاقد اطلاعات کافی در ارتباط با تیغ اره های نواری هستند و بهترین گزینه های خرید متناسب با نیاز خود را نیز نمی شناسند، تصمیم گرفته ایم که در کیان صنعت خدمات مشاوره ای رایگان پیش از خرید را به آنها ارائه نماییم؛ بدین ترتیب مشتریان می توانند پیش از ثبت سفارش خود از راهنمایی های متخصصین این حوزه بهره مند شوند و سپس بهترین کالاهای موجود برای کاربری خود را تهیه کنند.

بیشتر بخوانید

آشنایی با انواع تیغ اره نواری دیسکی و کاربردهای آنها

نحوه چیدمان قطعه کار در دستگاه اره نواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.